
Azonosító szám: TÁMOP-3.4.3-08/2-2009-0053
"Merj a legjobb lenni!" - A tehetséggondozás
feltételrendszerének fejlesztése a gyomaendrődi Kis Bálint
Iskola és Óvodában
Kedvezményezett: Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda
5500 Gyomaendrőd, Fő út 181.
Közreműködő szervezet: Oktatási és Kulturális Minisztérium
1055 Budapest, Szalay u. 10-14.
Az emberi tehetség parányi lámpa, mely egyszerre keskeny kört tölthet meg fényével;
s ha egy helyéről másra hurczoltatik, setétséget hagy maga után.
Bizonyos helyhez kell azért kapcsoltatnunk,
hogy azt jótékony világítással állandóul boldogíthassuk.
(Kölcsey Ferenc)
Intézményünk a Társadalmi Megújulás Operatív Program által kiírt TÁMOP-3.4.3-08/2 kódszámú, Iskolai tehetséggondozás támogatásához című pályázati kiírásra sikeres pályázatot nyújtott be. A "Merj a legjobb lenni!" - A tehetséggondozás feltételrendszerének fejlesztése a gyomaendrődi Kis Bálint Iskola és Óvodában című, TÁMOP-3.4.3-08/2-2009-0053 azonosító jelű pályázati projekt 2010. szeptember 01. - 2011. február 28. között kerül megvalósításra. A projekt keretében intézményünk azt a célt tűzte ki maga elé, hogy az iskolába járó tehetséges gyermekek tehetségét ismerve és arra odafigyelve alakítsa pedagógiai munkáját.
A pályázat célja:
- az iskolai tehetséggondozás feltételrendszerének fejlesztése
- a pedagógusok szakmai-módszertani felkészítése
- az iskolai tehetséggondozási tevékenységek és programok (pl. tanulmányi versenyek) ösztönzése, elterjesztése
- a tehetséggondozást végző pedagógusok és a tehetséges fiatalok bekapcsolása az országos tehetségsegítő hálózatba
- a tehetséggondozási szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása.
A pályázati program szakmai tartalma
Az intézményünkben egymástól függetlenül működő tehetséggondozó foglalkozások nem biztosítottak megfelelő feltételeket, ezért tartottuk szükségesnek kiépíteni azokat a kiscsoportos, egyéni foglalkozási formákat, amelyek a tehetséges gyerekek és tanulók intenzív egyéni fejlődését segítik elő.
A pályázat megvalósulásával intézményünk minden pedagógusa részt vesz egy tehetséggondozással kapcsolatos (30 órás) továbbképzéseken és közülük 29 fő (akik előzetesen jelentkeztek, hogy szeretnének részt venni a projekt megvalósításában), lesz aktív közreműködője a projekt keretében kidolgozásra kerülő komplex intézményi tehetséggondozó/tehetségfejlesztő programnak.
A projekt keretében különböző munkacsoportok alakulnak:
- A programot egy Előkészítő munkacsoport készíti elő, mely egy saját intézményi vizsgálati módszert dolgoz ki a tehetséges gyermekek és tanulók azonosítására.
- A projekt egész időtartama alatt működő Tehetséggondozó munkacsoport a kidolgozott vizsgálati módszer segítségével feltárja azon gyermekek és tanulók körét, akik bevonhatóak az intézményi komplex tehetséggondozó/tehetségfejlesztő programba. A munkacsoport tagjai, és a munkájukat segítő mérési-értékelési szakértő kidolgozzák a program intézményi szintű működési rendjét, és dokumentációját.
- A Tehetséggondozó munkacsoport mellett felállítunk és működtetünk egy intézményi Esetelemző munkacsoportot (2 fő) is, mely szükség szerint az egyéni fejlesztési tervek, tehetségfejlesztő foglalkozási tervek elkészítését, a szülővel, érintett pedagógusokkal való kapcsolattartást segíti a program során.
- Mindemellett a megvalósító pedagógusok 3 Tehetséggondozó munkaközösséget alakítanak (óvodapedagógusok, 1-4. évfolyamon tanító pedagógusok, 5-8. évfolyamon tanító pedagógusok)
A pályázat nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy az intézményben eddig egymástól függetlenül működő tehetséggondozó foglalkozások helyett egy komplex tehetségfejlesztő programot dolgozzunk ki és működtessünk intézményünkben. A program eredményes megvalósulását szakemberek segítik - pszichológus, fejlesztő pedagógusok és egy pedagógiai asszisztens.
A programba bekerülő gyerekek mentorai az osztályfőnökök lesznek. A programban való részvételre javasolt gyerekek és tanulók mindegyikére egyéni fejlesztési tervet készítenek a Tehetséggondozó munkacsoport tagjai az osztályfőnök és szükség szerint szakemberek segítségével. Az egyéni adatlap kitöltésével megtörténik a gyermek vagy tanuló erős és gyenge oldalainak jellemzése, feltérképezése. A program elején elkészül a bemeneti mérés (melyet a mérési-értékelési szakértő állít össze), és az egyéni adatlap, valamint a mérés eredménye alapján az egyéni fejlesztési terv. A program dokumentációjának része az egyéni fejlesztési napló is, melyet az osztályfőnök és a szaktanár, illetve a segítő szakemberek közösen töltenek az elvégzett foglalkozásoknak megfelelően.
A program végén újabb mérést végzünk, melynek eredményeként kimutatható a program eredményessége, levonhatóak a megfelelő következtetések, melyek alapján a következő tanévben módosításra, korrigálásra kerül a program.
A program keretében együttműködési kapcsolatot alakítunk ki, és működtetnünk a szarvasi Benka Gyula Evangélikus Általános Iskolával, mint az intézmény kistérségében működő Tehetségponttal, valamint a Szegedi Egyetem Tehetségsegítő Tanácsával.
A komplex tehetséggondozó/tehetségfejlesztő program keretében szervezünk egy a város intézményei közötti, több fordulós tanulmányi versenyt, mely szorosan kapcsolódik a képesség-kibontatkoztató, tehetséggondozó programhoz. A verseny minden korosztályt érint 3-14 éves korig. A verseny szervezését tematikusan, szaktárgyak szerint szerveződő csoportokat alkotó pedagógusok (összesen 29 fő) végzik (humán, reál, idegen nyelv (angol, német), természetismereti tantárgyak, rajz, ének, sport). A verseny, illetve program első két fordulóját egyénileg elkészíthető, kutatómunkát igénylő feladattípusokkal tervezzük. A "döntőre" a 10 legjobb megoldást beküldő gyermek vagy tanuló kerül behívásra, ahol az írásbeli feladatok mellett számos kreatív feladat teszi változatássá a versenyt.
A Projektmenedzsment
vissza
|