Intézményünk a gyomaendrődi Kis Bálint Általános Iskola általánosan képző, komplex személyiség- és képességfejlesztő pedagógiát megvalósító, 8 évfolyamos általános iskola. A városi közoktatási koncepciónak, a fejlesztési tervnek, valamint intézményünket választó tanulóknak és szüleiknek elvárásaihoz igazodva, a lehetőségek és szükségszerűségek harmóniájának megteremtésére törekszünk. Nevelő-oktató munkánk során a tanítás-tanulás folyamatában a dinamikusan változó jövőre és egy állandó, egészséges küzdelemre kívánjuk felkészíteni tanulóinkat azáltal, hogy megtanítjuk őket tanulni, gondolkodni, a szerzett tudást sokoldalúan alkalmazni. Olyan hasznosítható ismeretekkel szeretnénk útjára indítani a felnövekvő nemzedéket, amelyekre folyamatosan és sok irányból lehet építeni, s közben kiegyensúlyozott emberré nevelünk. Nevelő-oktató munkánkban a minőség feltételrendszerének megteremtésére, és a minőségnek, mint elvárásnak a teljesítésére törekszünk oktatási rendszerünk egészét, és benne a személyeket érintően egyaránt.
Iskolatörténet
A felekezeti népiskolákból létrejövő, településen belüli osztatlan iskolák Gyomai Általános Iskola néven szerepeltek. l951-ben került megalapításra a fiúiskola, a későbbi 1. Sz. Általános Iskola, valamint a lányiskola, mely a 2. Sz. Általános Iskola lett. A település nevelő-oktató tevékenységének intézményi szerepét több évtizeden át a két iskola töltötte be. A két oktatási intézményt 1995. augusztus 1-jével vonták össze fenntartói intézményátszervezés következtében, s jogutódként a 2. Sz. Általános Iskolát jelölték ki. Az óvodai ellátás önkormányzati szintű átszervezés miatt - közoktatási közmegállapodás keretében történő működtetés -, egy tagóvodát iskolánkhoz csatoltak 1999. augusztus 1-jével. Intézményünk 2001. augusztus 1-jével felvette Kis Bálint református rektortanító nevét, aki közel 40 éven át látott el nevelő-oktató feladatokat településünkön.
Intézményünk 52 fő pedagógusa jelenleg 604 iskolás tanuló nevelését-oktatását végzi 26 csoportban, egy szépségével megkapó természeti környezetben, a Körösök völgyében fekvő településen. A helyi természetfödrajzi adottságok számtalan lehetőséget kínálnak nevelő mun-kánkhoz, melyeket jó befektetésként aknázhatunk ki tanulóink személyiségének formálásában szinte minden nevelési területen és színtéren.
Tanulóink szociális hátterét tekintve a szülők mintegy 40 %-a munkanélküli, gyermekeink több, mint 30 %-a "csonka" családban él. A szocializációs nehézségek miatt egyre több a viselkedési, magatartási és tanulási zavarral küzdő gyermek. Sok családban sérültek azok a szocializációs tényezők, amelyek az értelmi és akarati tényezőkkel vannak összefüggésben. Évről-évre nő azonban azon szülők és tanulók száma is, akik felismerik, hogy a tudás abszolút értelemben olyan érték, amelynek részleges hiánya is nagymértékben korlátozza a pályaválasztás, továbbtanulás és a társadalmi beilleszkedés sikerét. Így a"megrendelői kör" vagyis a szülők elvárásai, értékrendjei az intézményünkkel szemben igen széles skálán mozognak.
Mindezek szellemében dolgoztuk át intézményünk Pedagógiai programját:
- különösen kiemelt figyelmet fordítunk a tanulásban lemaradók felzárkóztatására, - a "más fogyatékos" csoportba tartozó gyerekek integrált nevelését-oktatását felvállaltuk, - az alapkészségek biztos elsajátítása, tanulóink alap- és általános műveltségének biztosítása mellett fontos feladatnak tartjuk a tehetséggondozást. Mindezt differenciált tanulásszervezéssel; mobil tanulócsoportok kialakításával; csoportbontással; emelt szintű oktatással igyekszünk megvalósítani. - a nyelv- és számítástechnikai ismeretek oktatása szintén nyomatékos feladatunk.
Ezen feladatokat egy tevékeny, kreatív állandó jelleggel megújulni képes nevelőtestület látja el.
Intézményünk Nevelési programjában meghatározott cél- és feladatrendszer megvalósításának, így tanulóifjúságunk széleskörű személyiségfejlesztésének és közösségi nevelésének kereteket adó intézményi arculatfejlesztéshez tartozó az intézményi névválasztás, s az ehhez kapcsolódó tevékenységsorozat. "A név kötelez..."
|