Gyomaendrődi Kis Bálint Általános Iskola - 5500 Gyomaendrőd - Fő út 181. | 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Aktív iskola
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fejlesztő munkacsoport »

2020/2021:

A fejlesztő munkacsoport munkaterve (2020/2021)



A tanulási, magatartási, beilleszkedési problémával küzdő gyermekek integrált ellátásáról.

Intézményünk 2000/2001-es nevelési-oktatási évtől kezdődően vállalja tudatosan a sajátos nevelési igényű gyermekek, a tanulási magatartási, beilleszkedési rendellenességgel küzdő tanulók integrált nevelését.
Az integráción pedagógiai értelemben az együttnevelést értjük.

Kik a sajátos nevelési igényű gyermekek?
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 121.§ (1) 29. alapján:
Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján
a) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd,
b) a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével.

A sikeres integráció feltételeit csak az egyéni különbségeket kezelő "befogadó" iskola tudja megfelelően biztosítani.

Tudatos az integráció:
  - ha az eltérés tényével, mértékével, a fejlesztés irányával és lehetőségeivel mind a pedagógus, mind a szülők tisztában vannak,
  - ha biztosított a szakemberek együttműködése, segítségadása.

Intézményünk személyiségközpontú, gyermekközpontú intézménynek vallja magát, fő feladatunknak a gyermekek egész személyiségének fejlesztését tartjuk. Az együttnevelés személyiségfejlesztő hatású, ezért nálunk a tanulók az iskolai élet minden mozzanatában együtt élnek sajátos nevelési igényű társaikkal. Így megtanulják, hogy mindenki felelős a másikért, mindenki szorulhat segítségre és mindenki tud segíteni.
Intézményünkben az osztályok nem kis létszámú felzárkóztató csoportok. Meggyőződésünk, hogy az együttnevelés lényege az, hogy az osztályokban a 2-3 különleges gondozást igénylő gyermek mellett ott kell lenniük a kiemelkedően tehetséges gyermekeknek is.

A 2007/2008-as nevelési-oktatási évtől kezdődően intézményünk biztosítja a gyomai városrészen élő 3-6 éves korosztály óvodai nevelését is, valamint Csárdaszállás Község közigazgatási területén az óvodai feladatellátást.
A Porkolábné Dr. Balogh Katalin: Komplex Prevenciós Óvodai Program felhasználásával készült el a Helyi Nevelési Program.
A sajátos nevelési igényű kisgyermekek az intézmény minden dolgozójától egy kicsit több, odafordulóbb, figyelmesebb magatartást kapnak. Ebben a munkában az óvoda minden dolgozója részt vesz.
A gyermekek fejlesztési stratégiájának kialakítását a gyermekek fogyatékosságának típusához igazodó szakképzettséggel rendelkező, az integrált fejlesztésben tapasztalatokkal rendelkező gyógypedagógus segíti.
Valljuk, hogy az minél korábban felismert problémák megfelelő fejlesztés hatására megszűnhetnek, enyhülhetnek.

Intézményünkben a törvényi előírásoknak megfelelően:
  - Módosítottuk alapító okiratunkat, amelyben szerepeltetni kellett a sajátos nevelési igényű gyermekek integrált nevelésének-oktatásának feladatát, s azt hogy milyen fogyatékossági csoporthoz tartozó gyermekekről van szó. Átdolgoztuk Pedagógiai Programunkat, a Helyi Tantervünk pedig tartalmazza a fogyatékosság típusához és fokához igazodó fejlesztő programot. Mára már a fenntartó Minőségirányítási Programjához igazodva, kidolgoztuk saját Intézményi Minőségirányítási Programunkat, melyben megjelent a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztési terve.
  - Egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs és rehabilitációs foglalkozásokat biztosítunk, a tanórai foglalkozásokon túl. Kezdetben egy üres tanterem szolgált a fejlesztő foglalkozások színhelyéül.
  - 2005 óta 2 korszerűen felszerelt helyiségben folyik a fejlesztő munka. Az idei tanévtől egy mozgásfejlesztő-helyiséget is birtokba vehettek gyermekeink.
  - Kezdetben külső szakemberek segítették munkánkat, vidékről járt logopédus, pszichológus, az intézményen belül egy fejlesztő-differenciáló pedagógus foglalkozott a tanulókkal.
  - Az intézményvezetés felismerte, hogy helyi szakemberekre is szükség van a feladatellátáshoz, ezért másoddiplomás képzés keretében 2 tanító gyógypedagógusi diplomát szerezhetett.

A tanulási-, beilleszkedési-, magatartási-nehézséggel küzdő tanulókkal fejlesztő pedagógusok, gyógytestnevelő, pszichológus, szükség esetén logopédus foglalkozik.

Jelenleg a pedagógiai célú rehabilitációs foglalkozásokat, valamint a fejlesztő foglalkozásokat a következő a következő szakemberek vezetik:
  - 1 fejlesztő - differenciáló pedagógus
  - 2 fejlesztő óvodapedagógus
  - 1 gyógypedagógus-logopédus
  - 1 gyógypedagógus-pszichopedagógus /jelenleg GYES-en van/
  - 1 gyógytestnevelő
  - 1 pszichológus - aki rész-munkaidőben dolgozik iskolánkban.
  - 1 gyógypedagógiai asszisztens

A fejlesztő munka azokra a képességterületekre terjed ki, amelyeket szakvélemény tartalmaz, ehhez egyéni fejlesztési tervet készítenek a fejlesztésben részt vevő szakembereink.
A következő terápiákat alkalmazzuk:
  - Diszlexia-reedukáció
  - Diszgráfia-reedukáció
  - Diszkalkulia terápia
  - Komplex gyógypedagógiai terápia
  - Logopédiai terápia
  - Mozgásfejlesztés
  - Pszichés megsegítés

Fontosnak tartottuk, hogy a többségi pedagógusok rendelkezzenek azokkal az elméleti, gyakorlati, módszertani, ismeretekkel, készségekkel, jártasságokkal, személyiségvonásokkal, motivációkkal, amelyek az együttnevelés elengedhetetlen feltételei. Ezért intézményünkben tudatos humánerőforrás-fejlesztésre került sor. Képzések, tanfolyamok során vehettünk részt.
- A kompetencia-alapú oktatást 2006. szept. 1-jétől vezettük be 1., 5., 7. évfolyamon a kompetencia-alapú oktatást, azóta minden évben bővül a kompetencia-alapú oktatásban részt vevő osztályok köre.
- A kooperatív tanulási technikák megismerésével, alkalmazásával bővült pedagógiai-módszertani eszköztárunk.
- Megismerkedhettünk a drámapedagógia eszközeivel és sikerrel élünk ezekkel.
- Differenciált feladatást - egyénre szabott tanulási módszereket alkalmazunk.
- Projekt-oktatás - projekt-hetet szervezünk.
- Bevezettük a moduláris - oktatást.

Bízunk benne, hogy a sajátos nevelési igényű tanulók esélyegyenlősége érdekében tett lépéseinkkel segítjük a jövőben a munkaerőpiac által igényelt ismeretekhez és tudáshoz való hozzájutást. A szükséges kompetenciák kialakításával megteremtjük a tanulási, magatartási problémával küzdő gyermekek társadalmi integrációjának alapját.




  vissza  

Tel./Fax: 66-386-006, 66-386-016 | Általános információ: kisbalintiskola@gmail.com